یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری پرو روز شنبه 11 اکتبر انتصاب یئوده سیمون مونارو در مقام نخست وزیر جدید پرو را تائید کرد.

به نوشته ال پاییس، آلن گارسیا رئیس جمهوری پرو خبر انتخاب نخست وزیر جدید را پس از دیدار با 19 نفر از فرمانداران دولت‌های محلی این کشور در برابر رسانه‌های گروهی اعلام کرد.

رئیس جمهور پرو در مراسم معرفی سیمون اعلام کرد: از رئیس منتخب شورای وزیران می‌خواهم تا دولتی با بنیانی گسترده، و متکثر که متضمن مشارکت بسیاری از افراد شود، تشکیل دهد. هم زمان خواستار آن هستم که بازیگران و شخصیت‌های محلی نیز در این دولت نقش داشته باشند.

گارسیا در خاتمه خواستار امحای فساد به عنوان یکی از وظایف اصلی نخست وزیر جدید پرو شد.

یائوده سیمون فرماندار چپگرای استان لامبایکه که دارای اصلیتی فلسطینی است نیز پیشنهاد رئیس جمهور در تشکیل دولت جدید و به عهده گرفتن سمت نخست وزیری پرو را پذیرفته است.

سیمون در دوران ریاست جمهوری آلبرتو فوجیموری به اتهام چشم پوشی از فعالیت‌های پیکارگران چپگرای جنبش انقلابی توپاک آمارو، به هشت سال زندان محکوم شد، اما فرار فوجیموری به ژاپن و کناره‌گیری وی از قدرت، عفو فوری سیمون و ورود موفقیت آمیز وی را به عرصه سیاست در سال ‪۲۰۰۰‬میلادی به دنبال داشت.

یئوده سیمون مونارو جانشین خورخه دل کاستیو می‌شود که روز جمعه 10 اکتبر به همراه تمامی 13 عضو کابینه‌اش و به منظور جلوگیری از صدور قطعنامه انتقادی مخالفان دولت در کنگره در ارتباط با رسوایی مالی مقامات دولتی، کناره‌ گیری کرد.

قرار بود قانونگذاران پرویی روز سه‌شنبه 14 اکتبر در مورد یک قطعنامه انتقادی علیه دل کاستیو رای بدهند انتظار می‌فت با توجه به در اقلیت بودن حزب حاکم APRA (حزب گارسیا) در کنگره این قطعنامه به تصویب برسد.

رسوایی دریافت حق کمیسیون زمانی بروز کرد که در چند نوار صوتی افشا شده به رسانه‌ها مشخص شد که چند مقام دولتی از جمله یک عضو سابق کنگره و یک مقام بلندپایه صنعت نفت این کشور در حال انجام مذاکرات مخفیانه برای برنده شدن شرکت اکتشاف نفتی نروژ در پنج قرار داد اکتشاف نفت در پرو هستند.

کد خبر 65556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز